Pavel Smetana vystudoval po absolvování technicky zaměřené střední školy na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy učitelský obor se specializací na společenské vědy, náboženství a filosofii. Ve studiu filosofie pokračoval v doktorském studijním programu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy pod vedením profesorky Anny Hogenové, kde se s kolegy mimo jiné zabýval tvorbou a testováním metod a materiálů pro výuku a didaktiku filosofie a společenských věd. Cílem tohoto projektu v praxi je vzdělávání k samostatnému a nezávislému kritickému myšlení a snad i k hlubšímu, citlivějšímu a empatičtějšímu vhledu do dění ve světě.
Má dvouletou zkušenost s inkluzí a domácí výukou studenta s handicapem na Střední průmyslové škole. Práci s handicapovanými lidmi se věnoval i v době studií. Na svém předchozím pracovišti několik let vedl pro děti kroužek kytary a měl tak možnost hudbu otevírat pro úplné začátečníky. Ve školství se pohybuje sedm let, z toho na pozici učitele třetím rokem.
Ve volném čase se zabývá hudební tvorbou, sportem, pozorováním přírody, literaturou a amatérským letectvím.